Nowoczesne metody połączeń wału z piastą.
4 marca, 2012Dlaczego warto stosować pierścienie rozprężno – zaciskowe jako połączenie wału z piastą ?
- możliwość stosowania mniejszych wałów i piast a co za tym idzie oszczędność materiałów,
- rozwiązania odpowiednie dla nowoczesnych napędów,
- prosty montaż i demontaż,
- wskazane zastosowanie do napędów o dużych, zmiennych, obciążeniach (przyspieszenie, hamowanie),
- możliwość przenoszenia dużych sił obwodowych (dzięki małym pochyleniom stożków pierścień może przenosić duże momenty obrotowe i siły wzdłużne),
- uproszczone procesy technologiczne,
- połączenia bez wpustu,
- gwarancja trwałych połączeń bez mechanicznych uszkodzeń w przypadku przeciążenia (brak ścinania wpustów, kołków, sworzni itp.),
- idealne do napędów o dużych prędkościach,
- mały współczynnik spiętrzenia naprężeń na wale,
- możliwość wielokrotnego użytkowania,
- zabezpieczenie elementów maszyn przed przeciążeniem (po przekroczeniu ustawionej siły mocującej następuje poślizg pierścienia względem wałka lub piasty),
- w przypadku stosowania pierścieni samocentrujących brak konieczności centrowania mocowanej piasty,
- szeroka gama średnic wewnętrznych do zamocowania na wale,
- duży zakres przenoszonych momentów,
- łatwe pozycjonowanie (piasta może być ustawiona w dowolnym położeniu wzdłuż osi a następnie odpowiednio odwrócona do właściwego położenia kątowego),
- powłoka antykorozyjna i kwasoodporna pozwala stosować pierścienie w środowisku, agresywnym a także w przemyśle spożywczym i chemicznym,
- brak możliwości bicia i przekoszenia (połączenie jest standardowym połączeniem ciernym),
- łatwe obliczenia połączeń,

Pierścienie rozprężno-zaciskowe występują w wykonaniach:
- samocentrujące
- nie samocentrujące (konieczność odrębnego centrowania łączonych elementów)